Základy kompozice působivých grafických návrhů

Kompozice, nebo-li uspořádání prvků, je důležitá v procesu návrhu. Určuje, jak dát všechny vizuální prvky dohromady do atraktivního celku. Nauč se základy rozvržení designu během několika minut a ideálně uveď vše do praxe. Budu ráda, když se se svými výtvory pochlubíš a to různou cestou, ve skupině na facebooku nebo označením na Instagramu

Ale teď přejděme hned k věci 🙂

Každý návrh se skládá z několika základních prvků, a to:
  • Prostor – představ si místnost, kde chceš uspořádat nábytek. Budeš se cítít dobře v místnosti, kde se ani nehneš, nebo tam, kde je důmyslně použit funkční nábytek? Totéž je i s grafickým návrhem. Umístění prvků by mělo být s rozvahou a prostor kolem nich by měl dýchat.

  • Tvar – tvary vyjadřují představivost. Například tvar hvězdy může divákovi připomínat prodejní nálepku, půlměsíc může evokovat měsíc a trojúhelník může představovat šipku. A co takový kosočtverec? Uznej, že ten moc v návrzích nevídáš 😛

  • Čára – linky v jakémkoliv návrhu přirozeně vedou oko diváka k hlavnímu prvku. Využij čáry ve svůj prospěch tím, že změníš šířku, barvu nebo styl čáry (místo plné linky přerušovanou. Takovou maličkostí změníš celý vzhled svého návrhu.

  • Textura –  zvolené pozadí v mávrhu může vyvolat pocit nebo náladu, od drsné až po zasněnou a vše mezi tím. Zvol fotografii nebo obrázek, který podtrhuje význam sdělení. Pokud chceš dát důraz na slova, klidně nech pozadí jednobarevné.

  • Typografie – Slova jsou důležitá, stejně jako písmo. Použij font, který doplňuje ostatní vizuální složky díla, stejně jako celkové sdělení. Představ si, že na důležité upozornění použiješ slabé vlnité písmo. To zrovna nevzbudí důvěru, co říkáš?

  • Barva – Barva je jedním z nejdůležitějších aspektů designu,  vyvolává emocionální reakci. Vyber si hlavní barvu, která podporuje tvé celkové sdělení. Nezapomeň na zajeté spojení základních barev. Modrou a zelenou najdeš v poradenství a uklidnění, žlutá značí “dej pozor” a červená? Barvy mají mnoho odstínů, využij toho a uvidíš, že tvá grafika bude mít hned jiný nádech.

Principy návrhu

Jakmile zvládneš základní prvky, jsi připravena aplikovat principy designu. A to tak, abys je vizuálně příjemným způsobem spojila. Při vytváření rozvržení návrhu mysli na toto:


  • Rovnováha – vyvážený design nemusí být nutně symetrický. Ani já nemám moc symetrii v lásce 🙂 Má však vizuální váhu, která dává divákovi smysl. Například velké, intenzivně zbarvené objekty zapůsobí jinak, než drobné a světlé objekty. Vyvaž svůj návrh umístěním několika malých objektů na jednu stranu a jednoho velkého objektu na druhou.

  • Měřítko – měřítko označuje velikost a proporce objektů v návrhu. Větší objekty se zdají být důležitější než menší.

  • Kontrast – klíčem k úspěšnému příspěvku je použití kontrastu. Jeden výrazný prvek ve skupině podobných elementů je efektivní způsob, jak vytvořit důraz sdělení. Podobnost rozmístění a volby prvků je na místě, pokud pracuješ s vizí, že jeden design bude  reprezentovat tvou značku na více platformách. Což doporučuji. Taková kampaň na jeden produkt je o více návrzích stejného typu. Lidé si nezapamatují nabídku, když ji vidí jen jednou.

  • Důraz – důraz nebo dominance návrhu může být dosažena měřítkem, kontrastem nebo barvou. Jen se ujisti, že zdůrazňuješ správné věci, aby tvůj design vyskočil na tvé ideální zákazníky.

Když jistíš, že principy designu fungují. Že se ti lépe čtou příspěvky, které nejsou “nahuštěné” nebo výběr písma je jednotný. Potom si uvědomíš, že si jich všímáš všude a získáš pocit toho, co se ti líbí a nelíbí.


Jsi připravena začít navrhovat vlastní návrhy na sociální sítě nebo reklamní obrázky?


Pokud ano, máš štěstí. Aplikace Canva usnadňuje vytváření krásných grafických návrhů, které upoutají pozornost. Nabízí šablony, které můžeš editovat dle výše uvedených rad a tipů.

Nad čím přemýšlíš, když tvoříš grafický návrh?

Tím myslím příspěvek na sociální sítě, doprovodný materiál k výrobkům či službám, vizuály na web aj.

Prvním krokem při tvorbě designu je přemýšlet o účelu projektu, o konkurenci a o tom, čím se značka či produkt odlišuje.

Cílem je  … 

Představ si, že tvé návrhy vyčnívají nad konkurencí a jsou nepřéhlednutelné.

Cítíš, že tvá práce s návrhy příspěvků a jiných marketingových materiálů není ještě úplně to pravé ořechové a příspěvky na Instagramu jsou hodně rozříštěné a dohromady ti to nedává moc smysl? 

Nabízím ti pomocnou ruku pomocí videí a návodů v klubu grafických labužníků, který otvírám již od září. Každý měsíc přidám obsah, který tě vždy posune o krok dál. V klubu budeš mít přístup i k šablonám a dalším materiálům, které pro tebe usilovně připravuji.

Klikni na tlačítko níže a buď mezi prvními, které dostanou bližší informace a neodolatelný dárek.

Specialistka na grafiku v online podnikání

Sdílej článek: