fbpx
  • Facebook
  • Instagram
www.mishula.cz
  • Služby a produkty
    • VIP program
    • Marketing na Instagramu
    • Online kurzy a e-booky
    • Konzultace
    • Obchod – šablony na Instagram
  • Klub grafických labužníků
  • O mně
  • Zdarma
    • E-book
    • Canva Pro na 30 dní zdarma
  • Blog
  • Členská sekce
    • Klub grafických labužníků
    • Výzva: Sama sobě lepší grafickou designerkou za 30 dní
  • Můj účet
    • Objednávky
    • Košík
  • Kontakt

Krása grafické koláže

Krása designu koláže spočívá v tom, že neexistují žádná pravidla. Jedná se o extrémně osvobozující formu vyjádření obsahu s nekonečnými možnostmi – každý přidaný prvek zhmotňuje nový svět, který vytváříte na svém projektu.

 Obsah článku:

  • Co je to grafická koláž?
  • Papírová koláž
  • Grafická koláž
  • Koláž v designu značky
  • Grafická koláž na sociálních sítích
  • Jak na grafickou koláž v Canvě

Co je to grafická koláž?

Nejjednodušší popis koláže je uspořádání různých kombinací prvků v jednom grafickém návrhu.

Tím ale design koláže nekončí. Existuje mnoho různých stylů a vyjádření koláže, od začínajících skromných umění a řemesel až po špičkový grafický design a ilustrace.

Historická první koláž

 

Koláž způsobila revoluci v moderním umění jako součást kubismu na počátku 20. století. Picasso a Braque poprvé vytvořili frázi koláž z francouzského slovesa coller, což znamená lepit. Od té doby koláž používá mnoho umělců a hnutí, jako je Matissova legendární vystřihovánka a britská punková estetika Jona Savage.

A nikdy nezmizela – koláž je v současném umění všudypřítomná a zůstává základní a relevantní uměleckou formou.

Papírová koláž

Papírová koláž

Papírová, jinak řečeno jako analogová (rozuměj jako ve fotografii analog vs, digitál), je původní formou kolážového umění. Ať už vystřihuješ obrázky ze starých knih nebo pracuješ jako Matisse a vyřezáváš tvary z malovaného papíru. Papírová koláž je prototypem koláže.

Je to také druh kolážového umění, který se nevytrácí. Pamatuješ si, jaké výtvory jsi dělala ve školce? Ano, ve školce. Je to oblíbená aktivita i dnešních dětí.

Roztrhané kousky surového papíru jsou jasným kontrastem k úhlednému vzhledu ploché malby štětcem.

Působí autenticky, protože tento druh umění vyžaduje, aby tvůrce pracoval rukama, fyzicky trhal papír a aranžoval ho jen tak.

Představuješ si teď zrovna jak trháš papír a neuvážlivě jej lepíš na podložku jeden přes druhý? Uznej, parádní relax a ještě u toho tvoříš umění 🙂 

Jedná se o celkem omezenou metodu v tom slova smyslu, že používáš materiály, které zrovna máš po ruce. Pracuješ s tím, co fyzicky můžeš použít.

Vyzkoušej si v Canvě koláž srdce z papírových ústřižků a určitě se mi pochlub, jak se ti to povedlo 😉

Grafická koláž

Digitální koláž je úplně jiná kapitola než papírová. Neexistuje žádné omezení, které by tě v tvorbě brzdilo.

S návrhem digitální koláže jsou jedinečné obrázky vytvářeny pomocí softwaru, jako jsou Photoshop, Canva, Figma, malování, Illustrator a jiné grafické známé i méně známé programy.

V počítačové verzi se pracuje s vrstvami. Stejně jako ve fyzickém pojetí práce s koláží (lepení papírků a jiných materiálů přes sebe) vyžaduje prolínání vrstev.

Efekt je obvykle mnohem ostřejší a modernější než papírová koláž. Často zde ale chybí zážitek z hmatatelného pocitu. Vytištěný obrázek nebude nikdy stejně úchvatný jako ručně vytvořený obraz.

Ručně vytvořený obraz na sociálních sítích nikdo neocení tolik, jako rychlost zpracování digitální koláže.
Nikdy totiž nesmíme opomenout cíl projektu, na kterém pracujeme. Na umění se nikdy nevyplatí pospíchat. Na informativní ilustraci se nevyplatí zdlouhavě vymýšlet koncept.

Pravidla pro koláž?

Jedno jediné – buď kreativní! 

Míchej materiály, barvy a textury :*

Koláž v designu značky

Povaha designu výrobku poukazuje na vlastní hodnotu produktu nebo služby. Stále dokola se opakuje známá věta, že obal prodává. Obal by se tedy neměl ošidit o luxusní vzhled, a tedy o dokonale zvládnutou koláž prvků, které jsou vypovídající o produktu. 

Pokud se jedná o ručně tvořené výrobky, je potřeba na design obalu dbát ještě více autenticky. 

Existuje mnoho způsobů, jak mohou značky používat kolážové umění, aby sdělily, že jejich produkty nejsou stejné jako jejich konkurence.

K tomu poměrně značně pomáhá být konzistentní v držení svého brandu, tedy zvoleného stylu písma, barev, prvků.

Grafická koláž na sociálních sítích

Na sociálních sítích se to kolážemi jen hemží. Skoro každý příspěvek je koláž 🙂 

Ano, i text přes fotku už je koláž, protože už u toho my uvažujeme, jaký font, barvu či zdobení použijeme. Vždyť přeci chceme aby to zapůsobilo na  naše sledující a cílem je, aby daný post rozklikli. 

Samotná fotografie na sociálních sítích v dnešním „skenujícím světě“ jen tak nikomu nic neřekne, pokud nemáme e-shop s fyzickými produkty 🙂 Pokud tedy tvoříme obsah, který je víceméně edukativního zaměření, je přiložený titulek téměř vždy žádoucí. 

Jak na grafickou koláž v Canvě

Koláže na sociální sítě tvořím dnes a denně. Každý můj post na FB nebo Instagramu je koláž a tedy sloučení více grafických prvků v jednom obrázku. 

Uspořádání prvků volím dle potřeb. 

Ty můžou být například: 

  1. něco skrýt či zamaskovat
  2. vyplnit prázdný nebo chybějící prostor v původním obrázku
  3. zdůraznit konkrétní část obrázku
Prvky v Canvě vyhledávám primárně dle klíčových slov, které se pojí k mému záměru.
Nebojím se anglických i českých výrazů i kombinací slov. 
Dále pracuji s prvky, které jsou podobné nebo od stejného autora, abych si zajistila jednotný vzhled. Mám ráda soulad 🙂

Ve FB skupině „Design na sociálních sítích“ jsem se o jednom svém příspěvku rozepsala detailněji, tak se na něj určitě můžeš jít mrknout. 

1. obrázek je výsledná koláž jednoho postu na Instagram.

2. obrázek je moje předem naplánovaná šablona, kde samotné dílky pak následně přizpůsobuji obsahu, který chci sdílet (ano, plánuji tak napůl). 

3. obrázek je průvodní ilustrace k tomu, jak jsem se dobrala, a hlavně proč k obrázku číslo 1. Detailnější postup a krok po kroku jsem sepsala tady.

O tom, jak zpracovávat koláže bych dokázala povídat sále dokola a je mi ctí, že mám i tu možnost tě to všechno naučit a nakazit tě tak svou vášní. Tvoření bude bavit i tebe.

Dej do prezentace svého produktu stejnou vášeň a nech ji zazářit svým dokonalým vzhledem. 

Žádný návod není neutrální, esence tvého úspěchu jsi ty sama.  V klubu grafických labužníků se věnujeme spoustě tématům, jak na působivější design a zářivější prezentaci nad konkurencí.

Chci informace o klubu

Specialistka na grafiku v online podnikání

PrevPreviousCo potřebuji vědět k tomu, abych mohla začít podnikat s Canvou
NextJak na Vánoční grafiku s ohledem na tvůj brandNext

Sdílej článek:

  • Obchodní podmínky
  • Zásady cookies (EU)
  • Ochrana osobních údajů
  • Ceník služeb
© mishula.cz 2022
Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}