Krása designu koláže spočívá v tom, že neexistují žádná pravidla. Jedná se o extrémně osvobozující formu vyjádření obsahu s nekonečnými možnostmi – každý přidaný prvek zhmotňuje nový svět, který vytváříte na svém projektu.
Obsah článku:
Nejjednodušší popis koláže je uspořádání různých kombinací prvků v jednom grafickém návrhu.
Tím ale design koláže nekončí. Existuje mnoho různých stylů a vyjádření koláže, od začínajících skromných umění a řemesel až po špičkový grafický design a ilustrace.
Historická první koláž
Koláž způsobila revoluci v moderním umění jako součást kubismu na počátku 20. století. Picasso a Braque poprvé vytvořili frázi koláž z francouzského slovesa coller, což znamená lepit. Od té doby koláž používá mnoho umělců a hnutí, jako je Matissova legendární vystřihovánka a britská punková estetika Jona Savage.
A nikdy nezmizela – koláž je v současném umění všudypřítomná a zůstává základní a relevantní uměleckou formou.
Papírová, jinak řečeno jako analogová (rozuměj jako ve fotografii analog vs, digitál), je původní formou kolážového umění. Ať už vystřihuješ obrázky ze starých knih nebo pracuješ jako Matisse a vyřezáváš tvary z malovaného papíru. Papírová koláž je prototypem koláže.
Je to také druh kolážového umění, který se nevytrácí. Pamatuješ si, jaké výtvory jsi dělala ve školce? Ano, ve školce. Je to oblíbená aktivita i dnešních dětí.
Roztrhané kousky surového papíru jsou jasným kontrastem k úhlednému vzhledu ploché malby štětcem.
Působí autenticky, protože tento druh umění vyžaduje, aby tvůrce pracoval rukama, fyzicky trhal papír a aranžoval ho jen tak.
Představuješ si teď zrovna jak trháš papír a neuvážlivě jej lepíš na podložku jeden přes druhý? Uznej, parádní relax a ještě u toho tvoříš umění 🙂
Jedná se o celkem omezenou metodu v tom slova smyslu, že používáš materiály, které zrovna máš po ruce. Pracuješ s tím, co fyzicky můžeš použít.
Digitální koláž je úplně jiná kapitola než papírová. Neexistuje žádné omezení, které by tě v tvorbě brzdilo.
S návrhem digitální koláže jsou jedinečné obrázky vytvářeny pomocí softwaru, jako jsou Photoshop, Canva, Figma, malování, Illustrator a jiné grafické známé i méně známé programy.
V počítačové verzi se pracuje s vrstvami. Stejně jako ve fyzickém pojetí práce s koláží (lepení papírků a jiných materiálů přes sebe) vyžaduje prolínání vrstev.
Efekt je obvykle mnohem ostřejší a modernější než papírová koláž. Často zde ale chybí zážitek z hmatatelného pocitu. Vytištěný obrázek nebude nikdy stejně úchvatný jako ručně vytvořený obraz.
Ručně vytvořený obraz na sociálních sítích nikdo neocení tolik, jako rychlost zpracování digitální koláže.
Nikdy totiž nesmíme opomenout cíl projektu, na kterém pracujeme. Na umění se nikdy nevyplatí pospíchat. Na informativní ilustraci se nevyplatí zdlouhavě vymýšlet koncept.
Jedno jediné – buď kreativní!
Míchej materiály, barvy a textury :*
Povaha designu výrobku poukazuje na vlastní hodnotu produktu nebo služby. Stále dokola se opakuje známá věta, že obal prodává. Obal by se tedy neměl ošidit o luxusní vzhled, a tedy o dokonale zvládnutou koláž prvků, které jsou vypovídající o produktu.
Pokud se jedná o ručně tvořené výrobky, je potřeba na design obalu dbát ještě více autenticky.
Existuje mnoho způsobů, jak mohou značky používat kolážové umění, aby sdělily, že jejich produkty nejsou stejné jako jejich konkurence.
K tomu poměrně značně pomáhá být konzistentní v držení svého brandu, tedy zvoleného stylu písma, barev, prvků.
Na sociálních sítích se to kolážemi jen hemží. Skoro každý příspěvek je koláž 🙂
Ano, i text přes fotku už je koláž, protože už u toho my uvažujeme, jaký font, barvu či zdobení použijeme. Vždyť přeci chceme aby to zapůsobilo na naše sledující a cílem je, aby daný post rozklikli.
Samotná fotografie na sociálních sítích v dnešním “skenujícím světě” jen tak nikomu nic neřekne, pokud nemáme e-shop s fyzickými produkty 🙂 Pokud tedy tvoříme obsah, který je víceméně edukativního zaměření, je přiložený titulek téměř vždy žádoucí.
Koláže na sociální sítě tvořím dnes a denně. Každý můj post na FB nebo Instagramu je koláž a tedy sloučení více grafických prvků v jednom obrázku.
Uspořádání prvků volím dle potřeb.
Ty můžou být například:
Ve FB skupině “Design na sociálních sítích” jsem se o jednom svém příspěvku rozepsala detailněji, tak se na něj určitě můžeš jít mrknout.
1. obrázek je výsledná koláž jednoho postu na Instagram.
2. obrázek je moje předem naplánovaná šablona, kde samotné dílky pak následně přizpůsobuji obsahu, který chci sdílet (ano, plánuji tak napůl).
3. obrázek je průvodní ilustrace k tomu, jak jsem se dobrala, a hlavně proč k obrázku číslo 1. Detailnější postup a krok po kroku jsem sepsala tady.
O tom, jak zpracovávat koláže bych dokázala povídat sále dokola a je mi ctí, že mám i tu možnost tě to všechno naučit a nakazit tě tak svou vášní. Tvoření bude bavit i tebe.
Dej do prezentace svého produktu stejnou vášeň a nech ji zazářit svým dokonalým vzhledem.
Žádný návod není neutrální, esence tvého úspěchu jsi ty sama. V klubu grafických labužníků se věnujeme spoustě tématům, jak na působivější design a zářivější prezentaci nad konkurencí.
Specialistka na grafiku v online podnikání
Sdílej článek: