21

21

Dnešní aktivita je tak trochu na přání. Přesto myslím, že je velmi důležitá a neměly bychom ji opomenout.

Tisk, příprava pro tisk a jak se tváří v tiskárnách zaměstnanci na návrhy v Canvě 🙂

Tiskaři nemají rádi Canvu 🙂 Respektive abych to uvedla na pravou míru, ten člověk, se kterým se setkáš při komunikaci detailů k tisku (např, na jakém papíře to má být) není tak úplně ten, co zapíná tu tiskárnu a vkládá do ní papír. Jedná se o člověka, co ještě připravuje sazbu… to znamená, že naše dokumenty byť mají ořezové značky atp. tak si nasázejí v grafickém editoru do archu, aby ušetřili při samotném tisku papír, aby si zjednodušili následný řez atd. 

Co z toho vyplývá? Oni umějí v těch programech, kteří grafici používat dle nich mají. Můžeme umět v Photoshopu, illustratoru, inDesignu atd, ale Canva je prostě rychlejší, o tom už nemusíme diskutovat a vážně už je natolik šikovná, že nám umožní data získat v CMYK barevném režimu a vložit ořezové značky. 

Takže si to shrňme  🙂 (Abych zase nepsala rozsáhlý sloh 😀 )

1. Návrhy zpracováváme už s myšlenkou, že půjdou někdy do tisku, přidáváme tedy prostor 2mm na každé straně navíc při nastavení velikosti dokumentu (jedná se o standartní velikost přesahu, aby při tisku nevznikly bílé pruhy na stranách v případě, že by grafika byla plnobarevná).

2.  NIKDY nevkládáme v návrhu  texty úplně do kraje. 

  • i když budeme mít dobře nastavené ořezové značky, může se stát, že se to v tiskárně třeba o milimetr posune a je lepší mít prostor v návrhu než vyhozený papír v tiskárně

  • víme už z principů grafického designu, že důležitý obsah má být co nejvíce na očích, a že čteme zleva doprava, texty udržujeme v prostoru a ne na krajích

3. Ukládáme soubor v dostatečné velikosti, protože zmenšit se dá vše aby byl obsah krásně ostrý a viditelný, při zvětšování už dochází k problému (k rozkostičkování – pixelace)

  • při konečném ukládání máme možnost dokument případně rovnoměrně zvětšit

4. Výsledný dokument ukládáme v tiskové verzi

  • v Canvě tedy máme možnost ukládat do tiskového PDF
  • Můžeme mu nastavit ořezové značky (nelze jim nastavit konkrétní velikost, ale Camva zatím neumí pracovat s velkými formáty)
  • Ukládáme barevný profil v CMYK (ve verzi Canva PRO)

No a s takovým dokumentem už nemůžou v tiskárně nic říct, ideální možná je se s nimi osobně nesetkat a zasílat elektronickou cestou 🙂

No a pokud si tiskneš doma věci na tiskárně, tak ořezové značky nepotřebuješ, cmyk taky ne, ale do tisk PDF si to už ulož 😉 



Úkol:

Dneska žádný, snad jen se mrkni na ty možnosti při ukládání v Canvě a zkus se zamyslet, co bys tak kromě vizitek tiskla, pokud pracuješ jen v onlajnu 😉

Instagram Story Thank You Script Typography Minimal lettering hands

Specialistka na grafiku v online podnikání