Dnešní aktivita je tak trochu na přání. Přesto myslím, že je velmi důležitá a neměly bychom ji opomenout.
Tisk, příprava pro tisk a jak se tváří v tiskárnách zaměstnanci na návrhy v Canvě 🙂
Tiskaři nemají rádi Canvu 🙂 Respektive abych to uvedla na pravou míru, ten člověk, se kterým se setkáš při komunikaci detailů k tisku (např, na jakém papíře to má být) není tak úplně ten, co zapíná tu tiskárnu a vkládá do ní papír. Jedná se o člověka, co ještě připravuje sazbu… to znamená, že naše dokumenty byť mají ořezové značky atp. tak si nasázejí v grafickém editoru do archu, aby ušetřili při samotném tisku papír, aby si zjednodušili následný řez atd.
Co z toho vyplývá? Oni umějí v těch programech, kteří grafici používat dle nich mají. Můžeme umět v Photoshopu, illustratoru, inDesignu atd, ale Canva je prostě rychlejší, o tom už nemusíme diskutovat a vážně už je natolik šikovná, že nám umožní data získat v CMYK barevném režimu a vložit ořezové značky.
Takže si to shrňme 🙂 (Abych zase nepsala rozsáhlý sloh 😀 )
1. Návrhy zpracováváme už s myšlenkou, že půjdou někdy do tisku, přidáváme tedy prostor 2mm na každé straně navíc při nastavení velikosti dokumentu (jedná se o standartní velikost přesahu, aby při tisku nevznikly bílé pruhy na stranách v případě, že by grafika byla plnobarevná).
2. NIKDY nevkládáme v návrhu texty úplně do kraje.
3. Ukládáme soubor v dostatečné velikosti, protože zmenšit se dá vše aby byl obsah krásně ostrý a viditelný, při zvětšování už dochází k problému (k rozkostičkování – pixelace)
4. Výsledný dokument ukládáme v tiskové verzi
No a s takovým dokumentem už nemůžou v tiskárně nic říct, ideální možná je se s nimi osobně nesetkat a zasílat elektronickou cestou 🙂
No a pokud si tiskneš doma věci na tiskárně, tak ořezové značky nepotřebuješ, cmyk taky ne, ale do tisk PDF si to už ulož 😉
Úkol:
Dneska žádný, snad jen se mrkni na ty možnosti při ukládání v Canvě a zkus se zamyslet, co bys tak kromě vizitek tiskla, pokud pracuješ jen v onlajnu 😉
Specialistka na grafiku v online podnikání