18

18

Snad jsi se trochu v klubu rozkoukala a nějaká videa ti přišla vhod. Dneska se mrkneme zase trochu na teorii, kterou lze uvést hned v praxi 🙂

Volit vhodnou kompozici prvků bývá občas celkem oříšek. Pokud ale budeš myslet na pár praktických rad, tak ti to půjde dnes mnohem snáze než včera 🙂 

Při volbě rozmístění textů, zdobných prvků, obrázků či fotografií v grafickém designu je třeba brát v úvahu několik neméně důležitých věcí, jako jsou cílová skupina, cíl projektu, typ a forma obsahu a taktéž jakou plochu máme k dispozici.

Jiné rozmístění (kompozici) si můžeme dovilit na plakát o velikosti A3 a jinak budeme přistupovat k příspěvku na Instagram. Jednak plakát budeme chvíli vídat opakovaně ve větším formátu narozdíl od příspěvku na sociálních sítích, který pokud si sledující neuloží, tak vidí zpravidla jen jednou. 

Pojďme tedy vzít v úvahu pár kroků, které ti pomůžou při navrhování grafického vizuálu:

1. Definuj cíl a cílovou skupinu – ujasni si, co chceš sdělit a komu to sděluješ. Růžové pozadí se srdíčky se moc nehodí pro pánský parfém (výjimka potvrzuje pravidlo) a plechové dveře a řetězy na fotce se nehodí pro dentální hygienistku. Rozumíme si, že? Toto je zrovna otázka citu pro situaci 😉


2. Urči typ a formu obsahu – jaký typ informací nebo médií v designu použiješ a jakým způsobem to budeš prezentovat. Canva obsahuje spoustu šablon, které si můžeš editovat ke své potřebě. I já s nimi pracuji a mnohdy celý návrh předělám, ale odrazím se od něj. A právě ty šablony vyhledáváme podle potřeby – reference, sleva, výprodej, citát, vtip, podcast, blog, konzultace… z vizuálu by na první pohled mělo být zřejmé, o co se jedná. Grafika doprovází a podtrhuje hlavní sdělení. 


3. Vyber vhodný typ kompozice – rozmístění prvků do centrálního bodu, rovnoměrně rozmístění nebo absolutní nesoulad a nerovnoměrnost. To, co je nejdůležitější, by mělo být co nejvíce vidět. Název události, datum, místo a čas… a hlavně konkrétně 🙂 V Knize “Jak na sítě” je trefně uvedeno, že v marketingu by se nemělo psát “pták sedí na stromě, ale vrána na jabloni”.


4. Rozmísti prvky – rozhodni se, kde budou jednotlivé prvky umístěny na stránce a jak budou mezi sebou napojeny. Budou se prolínat? Dej pozor aby bylo vše dobře a rychle čitelné. Boj o pozornost je neúprosný. Jaké prvky jsou hlavní, jaké vedlejší. Ve svém minimalismu dělám často, že bez čeho se obejdu, to mažu 🙂 


5. Vyzkoušej a uprav – zkus několik verzí a neboj se experimentovat, dokud nenajdeš tu nejlepší kompozici pro s pvůj projekt. Zaujmout, ale nepřehltit! Fantazii se meze nekladou. Ráda si hraju s písmeny a jejich umístění, proporcí. Otočení slov nebo svíslé texty mají také občas něco do sebe. 

A nezapomeňme u toho šecho ještě na principy designu! Prostor od textů a okrajů, příliš hluchého bílého místa a jednotnost fontů. 


Volba kompozice může má významný vliv na celkový vizuální dojem a úspěšnost designu, a proto by měla být pečlivě zvážena.


Úkol:

Je čas na další post na sociální sítě (těch není nikdy dost). Pokud bereme v potaz, že nemáme šablonu předem připravenou, je vhodné, aby výsledná grafika byla víceméně podobná. Fonty, barvy a tvary zajistí konzistentnost. 

Určitě víš, že na sítích se nejen prodává, ale taky baví, informuje a vzdělává.

1) Jakou formu příspěvků má tvůj obsah? Zahrnuješ všechny nebo jen část? 

2) Připrav si příspěvky s ohledem na svůj brand:

  • reference (pokud ještě žádné nemáš, vymyslíš, abys měla vzor nebo máš zrovna příležitost si vyměnit služby za referenci)
  • background své tvorby (co nesmí chybět na pracovním stole, co potřebuješ k práci, co se ti naposledy povedlo, co tě čeká, … )
  • vzdělávací obsah (něco málo z tvého know-how, návod, citát, oznámení nového článku na blogu, víte, že… )
  • nabídka magnetu (mini call, ebook, odběr novinek, ukázka služeb, další prostor k prezentaci – youtube, tiktok, podcast, … )

Tip:

Možná je toho zase moc najednou, ale jak si připravíš jeden obsah z konkrétního okruhu, tak tě hned napadne další. Můžes si psát poznámky a na další témata nebudeš mít nouzi o obsah na sítě a případně blog, videa.

Po čase třeba zjistíš, že jsi najednou sepsala hodnotné informace vhodné pro prodej ebooku, nebo když poskládáš videa tak nějaký minikurz. 

Pohleď na svou tvorbu i z nadhledu a do budoucna, jak by se ten obsah, na kterým se teď dost nadřeš, dal využít 😉 

Instagram Story Thank You Script Typography Minimal lettering hands

Specialistka na grafiku v online podnikání